12 Ağustos 2016 Cuma

Sualtında Saildrive pervane ve tutya değişimi mümkün.

Geçen haftaki gezimizde Selimiye belediye iskelesinde bir balıkçı teknesinin bıraktığı pet şişeye bağlı şamandırasız tonoz halatını farketmeyip saildrive ve pervaneye sardırınca, iskele içine hemen demir bırakarak tekneyi sabitledik, takriben yarım saatlik dalış yapıp Morpheus' u, yeni pervaneyi ve günü zararsız kurtardık diye düşünürken, sonrasında sakin kafa ile yaptığım kontrolde Saildrive a bağlanan tutyayı tutan 2 vidadan birinin olmadığını diğerinin de gevşediğini ve düşmek üzere olduğunu farkettim.




Bu tip durumlarda volvo penta ustalarının ve tekne sahiplerinin ilk aklına gelen fikir tekneyi karaya alıp değişim ve kontrollerini karada yapmak oluyor. Marina ve çekek yerlerinde teknenin çekme-atma- ücretleri Euro endeksli ve gayet duygusal olduğundan, ve ayrıca değişimi su altında yapacak usta bulma zorluğundan, mecburen bu işi kendim dalarak halletmem gerektiğine karar verdim.

Marinada tekne bağlı iken, suda görüşün net olduğu sakin bir ortamda 2 saatlik yorucu bir uğraş sonunda kendi işimi kendim başarıyla hallettim. 

Sırasıyla iş planım şu şekilde;

1- Su altında çalışma yaparken dibe elinizden kayan önemli bir parça veya alet düşme ihtimali yüksektir. Çalışmayı yapacağınız mekanı seçebilecek bir durumdaysanız, tercihiniz dalabileceğiniz kadar derin ve suyun önünüzü net görecek kadar berrak olması akıllıca oluyor.

2- Pervaneyi sökerken dönüşü durdurmak ve kuvvet almak için, suya girmeden önce gaz kolunu tornistan durumuna getirmek gerekiyor. Montaj yaparken de gaz kolunu tam tersine ileri pozisyona alıyoruz.

3- İlk olarak pervanenin önünde bulunan konik somunu ve onu mile bağlayan vidayı sökmeniz gerekiyor. civata standart 6mm alyan anahtar ile açılıyor.





4-  Somunun ortasında bulunan vidayı söktükten sonra, somunun kendisini üzerinde bulunan delikten 10 mm kalınlığında uzun demir bir mili geçirerek sola çevirerek açıyoruz.

5- Konik somunu tamamen çıkarttığınızda, pervane de milden çekerek yerinden çıkıyor, ve tutya karşınızda. Eski tip Volvo Penta 110S kuyruklarda tutyayı sabitleyen 2 adet vida var.

Montaj yaparken civata ve vidalara marin gres sürerseniz, ileride açarken kolaylık sağlıyor.



söktüğüm orjinal Volvo Penta tutya gayet iyi çalışmış, 3 ay gibi kısa bir sürede bu kadar erimiş olması aslında beni şaşırttı.














Sonuç olarak da bu tatsız tecrübeyi ve sorunun çözümünü saildrive kuyruklu tekne sahipleri ve tekne sahibi olmak isteyen denizci arkadaşlarımla paylaşmaktan gurur duyuyorum.

Sağlıcakla kalın,

Ulaş Demirtaş

S/V Morpheus

1 yorum:

  1. Yeni tutya ve vidalar yedekte hazır bekliyordu sanırım? Bi de sulatında gopro çekimi olsaymış süper olurmuş. Tebrikler Ulaş, kaptan dediğin böyle olur.

    YanıtlaSil